poniedziałek, 6 lutego 2017

Wymiana paska wielorowkowego

Jakiś czas temu wymieniłem pasek wielorowkowy. I muszę przyznać, że byłem zaskoczony stanem paska - był rozciągnięty i to dość dużo. Do tego piszczał na zimnym silniku zanim się rozgrzał. Najgorzej było zimą:)
Przypomnę tylko, że rozciągnięty pasek to słabsze ładowanie akumulatora, bo na pasku jest m.in. alternator. I pompa wody i klima ...
W sumie nie wymieniałem go ok. 3,5 roku. Najechane miał ok 70 tys. km. Piszczał już od kilku miesięcy. Ale ostatniej zimy dość mocno hałasował.
Piszczący pasek.

Wymiana paska jest łatwa, ale od góry tego nie zrobicie.


Jak wymienić?
Podnosimy prawy przód lewarkiem lub cały samochód na podnośniku.

Zdejmujemy przednie prawe koło.

Demontujemy osłonę plastikową paska.  Z tego co pamiętam jeden wkręt na torx T20 i jeden plastikowy nit rozprężny do zdemontowania.

I już jesteśmy tam gdzie trzeba.

Aby zdjąć pasek potrzebny jeszcze klucz oczkowy 19.

Wpełzamy pod auto i nakładamy klucz na napinacz.



Przekręcamy kluczem w lewą stronę (przeciwną do ruchu wskazówek zegara) i drugą ręką zsuwamy poluzowany pasek z jednego z kół pasowych (mi wygodnie jest zsunąć z alternatora).
Składamy w odwrotnej kolejności.



Radzę zapamiętać jak należy założyć pasek i którą stroną :)
Przy zakładaniu, napinacz odginamy kluczem oczkowym i drugą ręką cierpliwie nakładamy pasek.

U mnie, jak zakładałem nowy pasek, to myślałem, że jest za krótki, tak był napięty. Za to ten zużyty był dłuższy o ok. 1cm :)

U góry nowy, a na dole stary pasek.


6 komentarzy:

  1. Cześć!
    Kolego, mam pytanie, posiadam również silnik ten co Ty, jednak o pojemności 1600cm. Dużo jeżdżę w trasę, ale co mnie niepokoi - ubywa prawie litr oleju na 1000 km. Czy miałeś również ten problem w swojej Merysi? Auto było u mechanika - silnik suchy, plam pod spodem nie zostawia, komputer nie wykazuje błędów, ciśnienie poprawne. Czy ona "tak ma" i tyle tego oleju przepala czy zacząć się niepokoić? Rocznik 2007, 100 tysięcy przebiegu

    OdpowiedzUsuń
  2. Merivy tak mają , producent nawet pisze z tego co pamiętam 0,7 litra oleju na 1000 km to norma , a przy jezdzie powyzej 3500 obrotów to nawet wiecej 😞 taki urok Ecotecow 😁

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jestem mechanikiem, więc nie podam złotego środka. Chociaż nie zgodzę się, że z olejem silniki Ecotec tak mają. Silnik (Z16XEP) w mojej Maryśce też wg instrukcji ma żłopać olej (0,6L/1000km), a auto jak wyssie mi 0,1L na 10tys. km to maksimum. A jeżdżę w zakresie 3-4 tys. obrotów.
    Przy braniu oleju błędów nie wywali.
    Jak nie nadmiernie kopci z wydechu i nie masz oleju w płynie chłodniczym i nigdzie nie ucieka, to dałbym sobie spokój.
    Wlej sobie do silnika jakiś ceramizer. Uszczelni, zabezpieczy i wzmocni kompresję na tłokach. Jak nie pomoże, to nie zaszkodzi (sam korzystam).

    OdpowiedzUsuń
  4. ja całkowicie się na takich kwestiach nie znam, ale jestem pewna, że każdy z nas wie, iż w aucie bardzo ważną kwestią jest przede wszystkim ubezpieczenie. Muszę przyznać, że jak jeszcze czytałam na stronie https://kioskpolis.pl/przepisanie-ubezpieczenia-krok-po-kroku/#kotwica3 to faktycznie teraz przepisanie ubezpieczenia nie ma dla mnie żadnych tajemnic.

    OdpowiedzUsuń
  5. Plastikowa osłona paska ma jeszcze od spodu 2 wkręty torx.
    A jeśli chodzi o napinacz, to odginając go dostatecznie mocno możemy go zablokować małym kluczem imbusowym. Na napinaczu jest mały otwór, który musi nam się pokryć z drugim otworem i wtedy można go zablokować.
    I jakby ktoś się zastanawiał (tak jak ja) to największe koło, które widać od razu po zdjęciu koła i osłony to koło wału korbowego i ono się nie obraca na wyłączonym silniku.
    Dzięki autorze zwłaszcza za film z przebiegiem paska! Bardzo pomocny!

    OdpowiedzUsuń
  6. Kto by pomyślał, że wymiana paska wielorowkowego może być tak ekscytująca? Czy ktoś ma jakieś doświadczenia z samodzielną wymianą?
    https://blow-off.pl/

    OdpowiedzUsuń