wtorek, 31 marca 2015

Montaż ogrzewania lusterek manualnych.

Od razu zaznaczam, że nie jestem specjalistą od elektryki. Wszystko wykonałem sam na podstawie znalezionych materiałów.
Jakie materiały są potrzebne?
- wkłady z matami grzewczymi,
- kabel 0,5 mm do masy i do napięcia do obu drzwi,
- konektorki męskie szt.2 i ewentualnie tyle samo żeńskich (do wpięcia do złącza drzwi),
- 4 konektorki do wpięcia kabli w lusterka.

Plus narzędzia pomocne w instalacji :)

1. Sprawdzenie instalacji.

Zanim cokolwiek zaczniemy, musimy sprawdzić jak wygląda sprawa instalacji elektrycznej w naszym aucie - chodzi o kable idące do drzwi.
Otwieramy drzwi i rozłączamy złącze.

Odsuwamy czerwoną blokadę i odkręcamy jedno od drugiego.

A następnie szukamy PIN nr 19. I po jednej i po drugiej stronie. Piny po stronie drzwi (męskie) liczymy od góry od  lewej strony, zaś piny żeńskie, czyli te od strony kabiny to odbicie lustrzane męskich.

Drzwi kierowcy. Brak pinu męskiego.


Drzwi kierowcy. Pin żeński. Tutaj jest, więc kabelek pewnie jest.

Drzwi pasażera. Pin żeński - jak widać jest.

Teraz musimy się upewnić, że przy pinach żeńskich jest kabel. Kolor kabla Czarny z Białym.

Wypinamy śrubokrętem trzy zatrzaski - takie jak wskazany na zdjęciu.


Tutaj dwa już są odpięte.
Opuszczamy w dół plastikową obręcz i zdejmujemy gumową osłonę.


zdj. nr 7
Zdejmujemy ze złącza takie coś.
Śrubokrętem wyciągamy. 


zdj. nr 8
Wygląda to tak. 

I ukazuje nam się cała plejada kabli.


My szukamy kabla na PIN 19 - wystarczy sprawdzić numerację otworów, która nam się ukazała powyżej na zdjęciu.




2. Teraz przechodzimy do lusterek.

Najpierw demontujemy je.(instrukcja w którymś z postów na blogu)
Potem wymieniamy szkła na te z matą grzewczą, a następnie przewlekamy dwa kable przez lusterko i podłączamy do maty.


Ustawiamy szkło jak powyżej na zdjęciu. Potem wkładamy rękę w szparę i podważamy delikatnie. Drugą ręką można delikatnie asekurować powierzchnię szkła, by nam nie popękało.




Zdejmujemy tylną osłonę lusterka.
Delikatnie odpinamy górne i boczne zatrzaski. I delikatnie wypinamy od góry.
Osłona po odpięciu.



Teraz zdejmiemy parę rzeczy dla ułatwienia sobie przewinięcia kabli.



Zdejmujemy czarną osłonę.
Tylko delikatnie żeby nie podarła się. Jest tylko wciśnięta.
To chyba była jakaś guma, ale sparciała.
Po zdjęciu tej gumy.



Zdejmujemy osłonę sterowania manualnego.
Odkręcamy dwie śruby w zaznaczonych miejscach.


Odginamy osłonę do góry i wyciągamy ją.


Odginamy takie jak powyżej blokady i wysuwamy osłonkę.



I mamy takie coś.



Kable radzę wciskać od tej strony.
Linki będą przeszkadzać, ale kable NA PEWNO PRZEJDĄ.


Wyciągamy do góry tędy.
Radzę użyć jakiejś pęsety albo szczypiec do wyciągnięcia kabla - będzie łatwiej.



Zakładamy na kabel konektorki.

Kable można dodatkowo zabezpieczyć jakąś taśmą. 

Teraz zakładamy szkło.
Zakładamy tak, by szkło nie popękało. Najlepiej jedną ręką delikatnie dociskać, a drugą położyć na szkle próbując je naciągnąć (nie wiem jak to opisać).

Jeśli to zamiennik jak u mnie, to pewnie blaszki z oryginału nie będą się trzymać - to są blaszki ograniczające odgięcie lusterka.
Na zdjęciu zaznaczona jedna z nich. 


Zarobione żeńskie konektorki.

Zapinamy na macie grzejnej.
Gdyby były zbyt luźne to dociskamy obcęgami delikatnie.
Zakładamy sparciałą gumową osłonę i resztę.
Na koniec zakładamy osłonę lusterka. Najpierw wpinamy dolną część, a potem dociskamy górę aż się zatrzaśnie.


Efekt końcowy.

Teraz zakładamy lusterka na drzwi, dbając, by kable wsadzić do środka drzwi. Miejsce jest, wszystko przejdzie bez problemu.

 3. Podłączenie.

a) Najpierw zdejmujemy boczek drzwi.(instrukcja na blogu)
b) Potem zdejmujemy głośnik. (odkręcamy trzy śruby i odpinamy głośnik od zasilania)
c) Odmierzamy i docinamy kable lub później trzeba je podwinąć, bo będą się plątać w mechanizmie szyby.
d) Odpinamy złącze drzwi i wyciągamy je przez otwór po głośniku. Zdejmujemy taką samą kratkę jak wyżej przedstawiona na zdjęciu nr 7 i 8.
Żeby wypiąć złącze z drzwi trzeba wypiąć trzy blokady.
Jedną z nich zaznaczona. Po wypięciu dwóch, przekręcacie do siebie
 i odpinacie trzecią i wyciągacie do środka.



e) Szukamy grubego brązowego kabla, czyli masę. Podłączamy pod niego jeden z kabli (obojętnie, który weźmiecie) od lusterka. Ja to robiłem na szybkozłączki, ale technika dowolna:)
Zaznaczony strzałką, to kabel masy.

f) Potem drugi kabel zarabiamy i zapinamy na nim pin/konektorek. W zwykłym sklepie motoryzacyjnym powinniście je dostać. Nie ważne jaki kolor. Te, co ja kupiłem niestety były trochę szersze, ale po teście okazało się, że i tak wchodzą.
Zarobiony kabel wpychamy w otwór przeznaczony na PIN 19 w złączu drzwi. W moim przypadku z powodu szerszego konektorka, musiałem otwór trochę poszerzyć małym szpikulcem.
UWAGA!!! W złączu drzwi pasażera nie było otworu na konektorek i trzeba było to zrobić szpikulcem. Dziurkę proszę zrobić z wyczuciem, żeby potem wam konektorek nie wyginał się we wszystkie strony.
Gdyby otwór był zatkany białą gumeczką, to trzeba ją wyjąć, a potem można ją założyć na kabel i wcisnąć w otwór z kablem. Lepsza izolacja.
Zaznaczony strzałką kabel wciskany do otworu nr 19.
Tak było przy drzwiach pasażera.

Gumeczka przy drzwiach kierowcy.


Zarobiony pin przy drzwiach pasażera.
Wyszło ciut krzywo, bo musiałem dziurkę wydziabać i zarabiałem go jako pierwszy.




Pin zarobiony od strony kierowcy.



Zbliżenie pinu od strony kierowcy.




g) Wszystko skręcamy.
h) Odpalamy auto i włączamy ogrzewanie szyby tylnej. Po paru chwilach powinno być już ciepło na lusterkach.


Gdyby nie było kabla od strony kabiny, to należy przewinąć kabel do złącza żeńskiego wraz z żeńskim konektorkiem. Potem łączymy kable idące od jednych do drugich drzwi, a potem ciągniemy od nich jeden kabel i podłączamy pod kabel od ogrzewania tylnej szyby. Ja tego na szczęście nie musiałem robić.

3 komentarze: