niedziela, 26 października 2014

Egr - demontaż.

Bardziej z ciekawości niż potrzebny sprawdziłem w Merry zawór recyrkulacji spalin, czyli EGR.
Po co zdejmować i czyścić lub blokować EGR? Po zaślepieniu, samochód ma lepszego kopa (podobno). Kusi mnie żeby to sprawdzić, ale po pierwsze mamy już mrozy i się nie chce. A po drugie, po zaślepieniu wyskakuje błąd "check engine". EGR przydałoby się kiedyś zdjąć po to, aby go wyczyścić. Zakopcony i zabrudzony zawór może być źródłem najróżniejszych problemów.

Położenie zaworu.


W sumie nie ma większej filozofii przy demontażu.
Jedyna trudność to dostęp do owego urządzenia. Stojąc na wprost auta jest po prawej stronie silnika, pod stertą wszystkich kabli. Jedynie odpięcie elektryki jest bezproblemowe.
Uwaga!!! - demontaż wykonujemy na chłodnym silniku.
Ja stwierdziłem, że aby się dostać do śrub, muszę usunąć półkę z akumulatorem. Dzięki temu zyskujemy miejsce na ręce i manewry. Inaczej to udręka.
1. Odpinamy akumulator i go wyciągamy.
2. Odpinamy wtyczkę od tegoż zaworu .
3. Potem odkręcamy śruby półki i ją zdejmujemy. Z lewej strony półki jest zatrzask z jakimś wielkim kablem. Trzeba odpiąć zatrzask lub ten kabel. Ja zdjąłem zatrzask. Po co wszystko wycinać.

Potrzebna nasadka 12 lub 13 (nie pamiętam, która pasowała).
Ta śruba na dole była najgorsza.


Wypinamy zaznaczone. Podpięty pod to miałem spory kabel.


4. Wkładamy rękę z kluczem pod kable i wykręcamy 4 śruby. Trzy zwykłe torxy - chyba T30 (lub T27). Czwarta śruba to e-torx. Odkręcisz zwykłą nasadką (nie pamiętam rozmiaru). Dwie dolne śruby są bardzo blisko siebie i trzeba je wyczuć. U mnie EGR zaczął się ruszać dopiero po odkręceniu dwóch górnych i dolnej śruby.  W sumie tych dolnych śrub to nie da rady dojrzeć. Jakoś tak są schowane.




Po lewej miejsce w którym jest umieszczony zawór - tu go brak, bo wyjęty.
Prawy dolny róg - uszczelka od EGR.


Zbliżenie.


4. Przy odkręcaniu zaworu pamiętamy, że jest też metalowa uszczelka. 
U mnie jak widać zawór nie był jakoś strasznie zasyfiony. Spryskałem preparatem do czyszczenia EGR-ów/turbin, przetarłem ile mogłem i wsadziłem z powrotem.






9 komentarzy:

  1. Jakas roznica po zabiegu czyszczenia? CZy pozniej go zaslepiles?
    Mam silnik z16xe.

    OdpowiedzUsuń
  2. Żadnej różnicy. Nadal go nie zaślepiłem. Jak go kiedyś odłączyłem, to cholernie silnikiem szarpało i gasł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy Meriva 1.4 16v 2005 r na łańcuchu posiada egr?

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam ostanio problem, kontrolka "Check Engine" i strasznie dławi mi się auto jak spadają obroty (poniżej 1500) na niższych biegach. Możliwe to, że zawór EGR jest owym problemem ? Jak z cenami zaworów bo w necie różne skrajne.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi Meriva 1.7 osłabiła, gdy dodawałam gazu to silnik się dusił .Wyczyściłem ego i rurę dolotową z tyłu silnika od strony kabiny też była zapchana .Jazda próbna i jeszcze trochę silnik się dusi. Okazało się że filtr paliwa był już do wymiany .Po wymianie auto odzyskała pełną moc.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaślepkę założyłem, lecz zapaliła się check engine -zdemontowałem z egr-a . Trzeba dodatkowo wyłączyć w kompie auta by to zadziałało.

    OdpowiedzUsuń
  7. Meriva 1,6 dławik auto świeci się check przy większych obrotach check miga czy to może być z przyczyn EGRa?ktoś coś?

    OdpowiedzUsuń
  8. czy egr jest też w benzynach?

    OdpowiedzUsuń
  9. Obiawy: dławienie się silnika przy odpuszczaniu i dodawaniu gazu, błąd P0170, kontrolka Check, gaśnięcie przy wyrzucaniu na luz - po wymianie zaworu EGR wszysto ustało.

    OdpowiedzUsuń