niedziela, 14 grudnia 2014

Wymiana żarówki zegarów

Jeśli przestał świecić licznik kilometrów lub część podświetlenia zegarów nie działa, to na pewno spaliła się żarówka.
Trzeba wyjąć całą listwę z zegarami i ją wymienić :)
Jeśli chodzi o wyjęcie zegarów to czytamy najpierw tu.

Po wyjęciu, tył listwy zegarów wygląda tak:

Wszystkie zaznaczone, to żarówki podświetlenia zegarów.
Zakreślona pomarańczowo jest od przebiegu km.
Żarówki są w oprawce i mają 1,5 W (symbol R5).
Aby odkręcić, łapiemy palcami lub wtykamy w rowki mniejszy śrubokręt płaski i przekręcamy w lewo, a potem wyjmujemy.

Żaróweczka po prawej podświetla przebieg km. 

Gdyby przepaliła się żarówka podświetlenia przebiegu jak u mnie, to wkręcamy tą żaróweczkę z białą oprawką. Jednak ja kupiłem żaróweczkę, jak ta po lewej na górnym zdjęciu i wsadziłem pod przebieg. Efekt taki sam. Ale nie robiłem tego ze skąpstwa, a z lenistwa. Nie chciało mi się zamawiać, a tę zwykłą miałem pod ręką.

Acha, jeśli ktoś chciałby zmienić podświetlenie zegarów, to nie kupujcie gumowych nakładek na żarówki, bo to gówno - przerabiałem to.

Szkoda pieniędzy na gumową nakładkę, efekt naprawdę mizerny.



13 komentarzy:

  1. Czy zamiana z biegiem czasu nie okazała się problemem? Nic się nie nadtapia od temperatury żarówki? (bańka jest dłuższa, może sięgać gdzie nie powinna)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic mi się nie nadtopiło. Jak świeciło, tak świeci.

      Usuń
  2. Witam. Jak wymienic żarówkę w tid?

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety nie pomogę. Nigdy tego nie robiłem. Ale w wyświetlaczu TID nie ma żarówek. Są za to diody. I to się lutuje z tego co wiem, bo kiedyś chciałem zmienić sobie kolor podświetlenia.
    Lepiej kupić używkę i w warsztacie sparować na nowo z radiem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. No to mnie nie pocieszyles.
    Poza tematem, to moze cos doradzisz bo mam maly dylemat w zakupie merivy.
    1. koncowka 2003 z16xe 112kkm. Schowek w tylnim oparciu, stoliki i kieszenie w przed. fotelach. Brak schowkow w podlodze. Pelna dojazdowka. Nie bite, niemalowane, lekkie przetracie rantu tylnich drzwi i nadkola, ale na razie wystarczy lakier zaprawkowy. Od strony mechanicznej, tzn. hamulce i zawiecha - bdb, natomiast do wymiany jest caly ukl. wydechowy, brak 1go haka przy tl. koncowym, tl,srodkowy i koncowy szczelne ale mocno zzarte przy rurach, plecionka do wymiany. No i te podswietlenia TIDa uszkodzone - cena 9700 z oplatami w komisie.
    2. 2007 z16xep, 220kkm, kolor Ultra Blue 4CU (nie metalik???), ale nablotnikach przy srubach pod maska schodzil lakier, nawet jak sie palcem przejechalo mocniej, nad krawedzia szyby w tylnej klapie tez schodzil lakier. Auto nie wydawalo sie bite i ponownie malowane. Brak stolikow i kieszeni oraz schowka w tylnim oparciu, posiada schowki w podlodze, zestaw naprawczy w bagazniku. Podswietlanie zegarow w momencie odblokowania auta. Silnik czy zimny czy cieply trzeba bylo go krecic jakies 2sek, tzn. nie palil od przyslow, strzala. W czasie jazdy przy wkrecaniu pracowal troche ciszej niz z16xe - cena 12tys do oplat od posrednika, czyli umowa z niemcem.

    Roznica w cenie nie wielka, doliczajac wymiane ukl. wydechow w nr 1 (ok 400-500zl). Czy z16xep odpala tak dlugo?
    Na temat wymiany rozrzadu nie ma info w zadnym aucie.
    Co lepsze, to mlodsza Meriva miala ciut wiecej purchli przy krawedziach drzwi i progach.

    Auto idzie pod gaz ;)
    Za wszelkie wskazowki serdecznie dziekuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z16XEP. Przy takim przebiegu to luzy zaworowe do sprawdzenia na początek. Silnik ma szklankowe popychacze bez hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego. Ja mam właśnie ten silnik i u mnie też 1-2 sek. kręci. Normalka. Podświetlanie w momencie odblokowania auta do włączenia/wyłączenia przez gniazdo diagnostyczne - bawiłem się w to. Wielu odradzi ten silnik do gazu. A jeśli już, to porządny zestaw trzeba. Jeśli chodzi o mnie, to nie narzekam na ten silnik - regularne wymiany oleju, świec i filtrów (oleju i gazowych) i mam spokój. Niestety przy budżetowej instalce LPG miewa humory. Sam musiałem wymienić co nieco. Teraz mam 202 tys. na liczniku i nadal ma kopa jak dawniej.
      Schowki w podłodze używam sporadycznie na narzędzia i żarówki:) Ten podłokietnik na tylnym siedzeniu to fajne na chwile lub dwie.
      Jeśli chodzi o Z16XE, to nie wiem jak z luzami zaworowymi. Nie interesowałem się tym silnikiem. On ma chyba 4 kuce mniej (101KM).

      Ja bym wybrał ten, który gwarantuje, że dłużej pojeździ. Taki który ma mniej problematyczny silnik do gazu i wydaje mi się, że to jest Z16XE, ale radzę sprawdzić dokładniej.

      Jeśli chcesz jeździć dłużej to radzę rozrząd zrobić na "dzień dobry".

      Wyjedź wybrańcem na jakieś "kocie łby" jak będziesz mógł i nasłuchuj czy nie wali coś w kolumnie kierowniczej, bo wtopić możesz sporo kasy i nerwów (może być walnięta maglownica, łożysko w kolumnie, "krzyżak" itp itd).

      TID-a kupisz nawet w zestawie z radiem na alledrogo (ok. 150zł jak spojrzałem na szybko) i wymieniasz w aucie bez wizyty w warsztacie.

      I na koniec: podobno oba silniki lubią "pić" olej. Mój wg instrukcji powinien brać 0,6 L na 1000km. A w rzeczywistości dolewam mu 100 ml w granicach 10 tys. km.

      Mam nadzieję, że pomogłem.

      Usuń
    2. Witam!
      Dzieki za rozbudowana odpowiedz.
      I stalo sie. Kupilem merive inna niz zakladalem. Padlo na z16xe z easytroniciem 112kkm 2004 ;)
      Co do stukow, to nic nie puka w ukl. kier., zawiecha na diagnostyce wyszla bdb przod chyba 82%, tyl 68% sprawnosci. Do wymiany mam tlumik srodkowy i uszczelke misy olejowej, bo leci z niej - swiezy wyciek. Spaliny wyszly wzorowo, wiec moze silnik oleju nie bierze. Termostat do wymiany, bo wskazowka dobija do max 85C.
      W moim egzemplarzu tez jest przepalona dioda, ale z drugiej strony i nie wyglada to najgorzej.
      Pozdrawiam, MAriusz.

      Usuń
  6. 1. W0L0XCE7544113803
    2. W0L0XCE7574161559

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam po przerwie. Na poczatku stycznia 2018 zakupilem kolejna mery 2007 z16xep easytronic 103kkm na niezlym wypasie. Brakuje tylko przyciemnianych szyb, climatronica i ksenonow 😎 dzisiaj odebralem auto od gazwonika i spalila sie zarowka w zegarach 🤐 auto niestety okazalo sie nie takie super jak zapewnial Niemiec. Do naprawy przekladnia kierownicza bo halasuje na nierównościach, wspomaganie zle dziala, i cos w zawieszeniu glucho postukuje. Mam nadzieje ze posłuży pare lat bezawaryjnie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja mam od 4 lat merive z silnikiem 1.4 (to juz moja druga z tym motorem). Przejechalem ja 115tys km na gazie (aktualnie ma 275tys) iod okolo 100tys halasuje cos w kierownicy jak jak np pobruku. Mechanik powiedzial poczekac az bedzie bardziej halasowalo i tak czekam od 100k i ciagle jest tak samo. Ogolnie auto praktycznie nieawaryjne (przy 180tys pompa wody padla i przy 255 alternator no i teraz podswietlenie przy pokretlach od klimy)

    OdpowiedzUsuń
  9. "halasuje cos w kierownicy jak jak np pobruku" - u mnie tez halasowalo nie zaleznie od tego w jakim polozeniu byla kierownica. Prawdopodobnie jakis krzyzak sie wyrobil i trzeba cala maglownice u mnie wymieniac. Sprzedalem auto.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń