niedziela, 26 października 2014

Wymiana krzyżaka/łącznika przekładni kierowniczej do kolumny kierownicy

Kiedy wymieniać?
- stuki przy skręcaniu kierownicą (tutaj przyczyną może być m.in. maglownica lub końcówka drążka kierowniczego),
- luz na krzyżaku, którego nie da się skorygować dokręceniem śruby (zazwyczaj tej dolnej), a co z kolei przy wolnej jeździe na nierównościach powoduje stukanie na kolumnie.


Łącznik to ten "pręt" za pedałami gazu i hamulca, która idzie do góry. Żeby to zrobić czeka nas schylanie się i leżakowanie na podłodze:)
Czas operacyjny: ok 1 -2 godz. (za drugim razem zdjąłem całość w 20 minut).
1. Najpierw rozkręcamy obudowę kolumny kierownicy (chyba torx t20). Zdejmujemy również przewód nawiewu. Instrukcja w tym poście.
2. Odkręcamy nakrętkę w dolnej części (klucz nasadkowy 13). Następnie usuwamy śrubę. Jak nie wychodzi to na siłę ją wypchnąć. Ona trzyma się m.in. na plastiku.

Z jednej strony jest okrągła główka śruby, którą sobie głowy nie zawracamy.
Z drugiej jest nakrętka i ją odkręcamy. Nic nie musimy blokować żeby odkręcić. 

3. Odkręcamy śrubę (torx nasadkowy e10) w górnej części i usuwamy ją. Można próbować zwykłą nasadką 8, ale nie wiem czy to dobry pomysł. To w końcu kierownica. Można rozwalić tak śrubę lub nie dokręcić odpowiednio.


Nasadka torx e10.

4. Zdejmujemy dół i górę.

5. Przykręcamy nową część w odwrotnej kolejności.



Kilka uwag:
1. Podczas zakładania najlepiej zacząć od góry, a potem założyć dół. Mi tak było łatwiej.
2. W górnej części łącznika jest oznaczenie (linia), które oznacza ustawienie łącznika na zębatce. To znaczy ta kreska ma trafić na wyżłobienie/rowek na kolumnie. U mnie oznaczono je żółtą farbą.




3. Nowy łącznik ma blokadę długości . Trzeba ją zdjąć i lekko skrócić łącznik (długość można regulować - wciskając i wyjmując), bo inaczej będzie ciężko wszystko założyć. Po założeniu i przykręceniu do kolumny kierowniczej należy rozciągnąć łącznik w dół (wydłużyć go), aby go dopasować długością do tego bolca od magla.
4. Żeby odkręcić śruby u dołu i na górze, należy pokręcić kierownicą. Trzeba ustawić sobie je kolejno w porządanej pozycji. Ja odpalałem silnik, bo tak łatwiej i szybciej - pracuje wspomaganie:)
5. Po zdjęciu łącznika nie kręć kierownicą, bo możesz ją źle ustawić. (chociaż fajnie jest pomachać całkowicie luźną kierownicą). Na samym początku kolumny, właściwie pod kierownicą jest taka taśma gumowa. Jak przekręcisz kierownicę i źle ją ustawisz, to ta taśma będzie źle pracować i mocno się napinać - będzie hałasować przy mocnym skręcie kierownicą. Niestety popełniłem ten błąd i miałem przyjemność schylania się pod pedały po raz wtóry. To był taki hałas jakby miała pęknąć zaraz.



6. Przy zakładaniu dolnej śruby należy pamiętać, by skrzydełko śruby mogło oprzeć się na wskazanym miejscu.





7. Żeby nałożyć śrubę na dole, a potem dokręcić nasadkę trzeba pokręcić sobie kierownicą. Ważne, by góra była już wtedy skręcona.




6 komentarzy:

  1. Właśnie czeka mnie wymiana tego "wspaniałego" krzyżaka. Gdzie mogę go kupić? Z tego co widzę, to nie ma szans na nową część, tylko same używane?

    OdpowiedzUsuń
  2. Z tego co wiem, to nowa część tylko w ASO. Poza ASO to tylko używka..
    Może zobacz w sieci na stronach sklepów z częściami do Opla (szpot, oplex, opel shop, opel sklep itp). Może będą mieli nówki trochę tańsze niż w ASO.

    OdpowiedzUsuń
  3. mam problem z luzem w kierownicy. Na pewno nie jest to wina dolnego krzyżaka. Do górnego nie mam pewności. Objawia się to tym, że ruszam kierownicą powiedzmy 10 stopni i krzyżak na dole ani drgnie. Samochód za to zaczyna myszkować... Czy to może być kwestia górnego krzyżaka? Wojtek

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy przy mocowaniu tego łącznika u góry gdzie jest wieloklin piszesz że jest ten rowek. ja mimo wszystko potrzebuje przestawić go o ćwierć obrotu ponieważ źle zmontowali maglownice i nigdzie indziej się nie da a demontaż całej maglownicy to spore koszty. Pytanie czy da się tam przestawić o parę zębów czy pasuje tylko w jednej pozycji ?

    OdpowiedzUsuń
  5. Mozesz zrobić zdjęcie dolnej śruby skręconej już nakrętką,jestem ciekaw czy u mnie jest to poprawnie skręcone

    OdpowiedzUsuń
  6. U mnie stuki i drgania przenoszą się na kierownicę tylko podczas hamowania lub puszczając gaz jak auto się toczy nie ma tego przy skręcaniu kolem lewo/prawo. Jak ruszam krzyżakiem to jest luz. Ale nie jestem pewien czy to krzyżak czy może jednak maglownica. Coś doradzić?

    OdpowiedzUsuń