czwartek, 16 października 2014

Drążek/lewarek zmiany biegów-wymiana gniazda kulistego

Jeżeli masz zbyt duże luzy na dźwigni zmiany biegów to znaczy, że czas najwyższy na wymianę. Akurat ja nie mam żadnych cięgień/linek, a jedynie drążek. W związku z czym sprawa jest bardzo ułatwiona.
Kupujemy w ASO gniazdo kulkowe mechanizmu zmiany biegów (koszt ok.11 zł). Bierzemy ze sobą śrubokręt i biały smar.

gniazdo kuliste dźwigni zmiany biegów

Podnosimy mieszek skórzany do góry.
Odciągamy zatrzaski  blokujące z przodu i tyłu gniazda kulistego (te odstające na zdjęciu wyżej).
Energicznie pociągamy dźwignię zmiany biegów do góry. Powinna wyskoczyć z gniazdem do góry. 
Wyciągamy dźwignię z gniazda - tu trzeba wspomóc się śrubokrętem. (u mnie przy wyciąganiu dźwignia wyskoczyła z gniazda.).


Po wyjęciu dźwigni. Pod obręczą drążka leży gniazdo kuliste.
A tu wyciągnięta dźwignia zmiany biegów.

Bez dźwigni/lewaraka biegów i gniazda kulistego.

Bierzemy nowe gniazdo, smarujemy wewnątrz smarem (lub jak ktoś woli, to nie smarujemy) i zakładamy.
Najpierw podkładamy gniazdo, przekładany dźwignię zmiany biegów przez obręcz drążka. Wciskamy dźwignię w gniazdo i dociskamy następnie do dołu.
Zakładamy mieszek.

Nie ma tam żadnych uszczelek.
----------------------------
UWAGA!!!
Najpierw wciskamy dźwignię zmiany biegów w gniazdo, a potem wciskamy całość. Ja zrobiłem inaczej i musiałem zdejmować cały środkowy tunel, by wyjąć gniazdo i założyć prawidłowo.
----------------------------
EDIT
Po ponad tygodniu dźwignia zmiany biegów ułożyła się w gnieździe i już nie ma żadnych problemów z przełączaniem biegów.

1 komentarz: