wtorek, 23 września 2014

Smarowanie silniczka/siłownika EPS

Jak ktoś chce w pliku to podaję tu. Plik ściągnięty z forum opel24.com .
Kiedy należy dokonać smarowania siłownika EPS? Wtedy gdy słyszysz jakieś stuki z kolumny kierowniczej, czy  też "czujesz drogę na kierownicy". Chociaż nie jest to jedyny symptom.. Wystarczy poczytać na forach.
Stopień trudności: łatwe.
Czas operacyjny: maksymalnie 1 godzina.
Narzędzia: klucz nasadowy z grzechotką 8mm, płaski śrubokręt, klucz torx (albo 20 mm albo 25 mm - nie pamiętam już) plus na wszelki wypadek kombinerki.

Siłownik EPS jest umieszczony po lewej stronie kolumny kierowniczej, za dolną osłoną.
ODPINAMY AKUMULATOR !
1. Aby dobrać się do siłownika należy najpierw zdjąć górną osłonę. Ona jest na zatrzaski, więc nie ma problemu. Delikatnie unosimy od strony kierowcy i już po strachu.



2. Zdejmujemy plastik z rączki blokady ustawiania wysokości kolumny kierowniczej.
Po zdjęciu plastiku.

Najpierw odkręcamy śrubę torx.























3. Teraz odkręcamy po obu stronach po jednej śrubie torx. A potem od spodu jeszcze jedną. I zdejmujemy osłonę kolumny kierowniczej.



Odkręcamy te dwie srebrne śruby, które widać.



4. Następnie odkręcamy dwie kolejne śruby torx z dolnej osłony. Aby dolną osłonę wyjąć trzeba odważnie ją pociągnąć, gdyż poza tymi dwoma śrubami osłona jest na zatrzask.


5. Już widać siłownik. Została nam do zdjęcia plastikowa rura nawiewu dolnego. Podważamy śrubokrętem plastikowy kołek rozporowy i go wypychamy do góry. Wyciągamy plastikowy kołnierz. Następnie wypinamy plastikowy przewód nawiewu.





Należy usunąć ten przewód, bo przeszkadza..


6. Odpinamy wszystkie połączenia kablowe od siłownika. Jedna z wtyczek ma dodatkową blokadę, więc należy najpierw ją wyjąć śrubokrętem, a potem odłączyć wtyczkę. Plus należy wyjąć z plastikowego zacisku kabel. Ten zacisk jest na siłowniku. Mocno pociągnij i pójdzie.




7. Odkręcamy dwie śruby zwykłam kluczem nasadowym (chyba 8 mm) lub jak masz, kluczem nasadowym torx e-10.
UWAGA!!!
Jedna ze śrub jest blokowana przez czujnik sprzęgła. Więc jak ktoś potrafi, to może go zdemontować i bez problemu ją wykręci. Mi się śpieszyło, więc nie chciałem nic psuć i dałem sobie spokój z tym czujnikiem. Odkręciłem śrubę kluczem nasadkowym bez grzechotki, ale z kombinerkami. Wszystko ładnie poszło.

Odkręcamy śruby na pierwszym planie.
Siłownik EPS to te urządzenie z niebieską kropką.
Ten szary kwadrat obok dolnej śruby, to czujnik sprzęgła.


8. Teraz wyciągamy siłownik.  Wyciągamy dołem, uważając na kable.

Siłownik zdjęty.

Widok ogólny.
Widać brak EPS po lewej stronie (tam gdzie żółta kropka).

9. Jeśli nie ma lub jest b. mało smaru nakładamy nową porcję. Jest jedno "ale". Jaki smar tam wsadzić?
Po pierwsze oryginalny GM 5ml tubka. Cena to ponad 100 złotych.
Lub smar do lin.
Lub zwykły grafitowy - ale nie jest on tak lepki i gęsty i za jakiś czas będzie trzeba znowu smarować. Jako, że u mnie jeszcze jakieś ilości oryginalnego smaru były, to dałem grafitowego smaru. Następnym razem kupię i założę smar oryginalny.




10. Teraz skręcamy w odwrotnej kolejności.


10 komentarzy:

  1. Jaki przebieg byl przy tej operacji?
    U mnie w czasie jazdy po nierownosciach slychac cos metalowego , sprezynujacego, luzno latajacego. Slysze to u mnie, jak i w innej Merivie w komisie. Nie wiem czy to normalne zachowanie w tym aucie, bo jeszcze inny uzytkownik auta tez slyszy to u siebie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeszcze raz dzięki za wspaniały Tutorial, z nim cała robota ukończona w 45 minut.

    Co do smaru polecam odwiedzić ASO KiA i zakupić

    MDPS GREASE YSBB0-91105FFF

    https://photos.app.goo.gl/qNXKJdob5bVYd56n1

    cena ok 5,90 ZŁ

    OdpowiedzUsuń
  4. Zajęło mi godzinę czasu , użyłem smar grafitowy ze względu na fakt iż były resztki oryginalnego smaru Gminy. Dzięki za artykuł, pare rzeczy zrobiłbym inaczej np. nie ma potrzeby wypinać wtyczki ale jest super a efekt cudowny już nic nie trzaska

    OdpowiedzUsuń
  5. Wielce pomocne, dzięki. Co prawda nie wyjmowałem całego silnika tylko odsunąłem po odkręceniu od kolumny, ale to wystarczyło do nałożenia smaru. Ja użyłem silikonowego, konsystencja praktycznie taka sama jak oryginału GM.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam mam problem meriva a cały czas servo nawala membrana puszcza czwarty raz wymieniam servo jaka przyczyną może być

    OdpowiedzUsuń
  7. Mario80 - też tak miałem. Być może przypadek ale chwilowo cisza. Przy kolumnie są dwie długie blaszki które ładnie rezonują. Widać je w pkt.8. Podgiąłem je w górę tak, że opierają się o wspornik i na razie cisza. Swoją drogą nie wiem do czego niby one mają być ?

    OdpowiedzUsuń
  8. Wystarczy tak naprawdę tylko go odsunąć, ja użyłem do wygłuszenia masy na pędzel. Na tą chwilę pomogło.

    OdpowiedzUsuń
  9. Utrzymanie sprawnego systemu hydraulicznego w maszynach takich jak harwestery, forwardery czy skidery jest kluczowe dla efektywności prac leśnych. Specjalistyczne serwisy, które oferują naprawy pomp hydraulicznych dla tego rodzaju sprzętu, są nieocenione. Szczegółową ofertę napraw można znaleźć na https://hydro-dex.com/naprawa-pomp-hydraulicznych-harwestery-forwardery-skidery/. Doświadczeni technicy zapewniają, że maszyny wrócą do pracy w możliwie najkrótszym czasie.

    OdpowiedzUsuń