Pełny opis naprawy w części 2.
Termostat odpowiada za przepływ cieczy chłodzącej w obiegu silnika (mały obieg vs. duży obieg).
Otwiera duży obieg (ciecz płynie przez silnik, nagrzewnicę i chłodnicę) jak jest wysoka temperatura płynu i wpuszcza płyn do chłodnicy (po to, by ciecz schłodzić i tym samym schłodzić silnik) , a jak płyn nie jest za gorący, to termostat nie puszcza płynu do chłodnicy (krąży on w silniku i przez nagrzewnicę - mały obieg) i wtedy silnik trzyma ciepło.
Mówiąc inaczej: termostat reguluje ciepłotę silnika poprzez płyn chłodniczy. To najprościej jak można :)
Termostat zepsuł się:
a) wskazówka temperatury cieczy opada w czasie jazdy, nie podnosi się w ogóle lub potrzeba więcej czasu niż przed awarią by temperatura na wskaźniku ruszyła do góry.
Przyczyna: najprawdopodobniej termostat jest uchylony i niedogrzana ciecz płynie do chłodnicy i chłodzi zimny silnik.
b) wskazówka temperatury cieczy idzie na czerwone pole na wskaźniku ale nie wraca z powrotem.
Przyczyna: najprawdopodobniej termostat jest zamknięty i się nie otwiera - najbardziej niebezpieczna awaria, bo grozi przegrzaniem i zatarciem silnika.
Ja miałem tę pierwszą awarię.
Skutek: większe spalanie, słabsza wydajność ogrzewania w kabinie.
Diagnostyka: poprzez obserwację, najłatwiej w zimne dni jesienią, zimą i wczesną wiosną. Latem to raczej nie ma szans na zauważenie anomalii.
U mnie temperatura zaczęła spadać w czasie jazdy. I nie chciała wrócić na normalny poziom. Silnik rozgrzewał się dwa razy dłużej.
A w drugim etapie jak wyrwało uszkodzone uszczelki wkładu termostatu to i na postoju nie szła do góry a spadała. Silnik się rozgrzewał, ale potem temperatura spadała. Nawet poniżej 80 stopni.
Tak było u mnie.
Chcąc wymienić termostat, pamiętajmy żeby nie kupować używanych termostatów czy też tanich zamienników (ja kupiłem tanie gówno i się zawiodłem).
Jeśli nie chcemy kupować oryginalnego termostatu GM, to polecam kupić firmy Wahler. Oni produkują termostaty dla GM. Też nie są tanie, ale na pewno można zaoszczędzić min. 50zł. Na allegro można znaleźć tanie "Wahlery". W Dixi-Car termostat do silnika Z16XEP brendowany przez GM kosztuje 364 zł (!!!).
Wkładów do termostatów montowanych w silnikach Z16XEP nie ma nigdzie, w ofercie są tylko całe termostaty. Wahlery mają idealnie taką samą obudowę i wkład z czujnikiem. Temperatura pełnego otwarcia termostatu dla tego modelu to 105 stopni.
Termostat jest zintegrowany z zaworem EGR - są mocowane do tego samego korpusu.
Proszę zobaczyć, że wszystkie oznaczenia się zgadzają - nawet nr katalogowy GM. Poza tym, że na nowym nie ma znaczka GM (został zatarty). Jedyna różnica to prawy dolny róg. |
Zanim zabierzecie się za wymianę, oglądnijcie filmik z wymiany w innym silniku w Oplu Astra G. Facet dużo gada, ale omawia wszystko dokładnie. Sporo mi ten filmik pomógł.
I jeszcze filmik z "testem garnkowym" - pokazuje jak działa termostat.
---------------------------------------------------------------------------------
Obudowa starego termostatu bez wkładu. |
Takie wskazanie temperatury po nagrzaniu się silnika nie jest błędem. Po prostu: ten typ tak ma. |
co ciekawe u mnie po wymianie termostat pokazuje 80* podczas normalnej pracy na trasie wcześniej to leżał jak był zacięty
OdpowiedzUsuńu mnie po wymianie termostatu wskazówka jest przed 90 stopniami.
OdpowiedzUsuńDla pewności temperaturę można jeszcze sprawdzić w komputerze auta.
OdpowiedzUsuńU mnie dzieje się tak że temperatura pokazywana jest zero, zdarzało się ze był jakiś odchyły wskazówki ale bywało to rzadko tak ze na wszelki wypadek zanim zabiorę sie za wymianę sprawdzę też czujnik temperatury.
OdpowiedzUsuńczesc możesz napisać gdzie kupiłeś ta wkładkę do termostatu
OdpowiedzUsuńczesc możesz napisać gdzie kupiłeś ta wkładkę do termostatu
OdpowiedzUsuńWkładki do tego termostatu nigdzie oficjalnie nie kupisz. Ja środek najzwyczajniej w świecie wyjąłem po demontażu ze starego a przed montażem z nowego.
UsuńU mnie wymieniony termostat razem z czujnikiem na komputerze nie pokazuje żadnych błędów temperatura nie może dojsc do 90* i włącza się wentylator nawet na zimnym silniku dodam jeszcze że raz jest dobrze a jak źle już nie wiem za co się złapać może któryś wspomoże radą bo już nie wiem co robić.
OdpowiedzUsuńNigdy nie próbowałem wymieniać jakiejkolwiek części w moim aucie. Niedawno padła mi chłodnica z silnikiem hydraulicznym i najpierw oczywiście obejrzałem niebędne poradniki na YT, a później zawiozłem auto lawetą do mechanika :)
OdpowiedzUsuńSuper artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńW sumie ja nie jestem mechanikiem i z każdą awarią jadę bezpośrednio do warsztatu. Natomiast jeśli chodzi o same ubezpieczenia to za każdym razem chcę mieć te najlepsze. Po przeczytaniu https://kioskpolis.pl/co-znaczy-nnw-i-co-obejmuje-ubezpieczenie-nnw/#kotwica1 także dokładnie rozumiem czym jest ubezpieczenie NNW.
OdpowiedzUsuńCzy wskazanie temperatury w oplu meriva 1.7 cdti po wymianie termostatu pomiędzy 80 a 90 stopni po środku tej temperatury jest właściwe?. Stary termostat zagotowałem w garnku i się otwierał ale dogrzewał do 80 stopni. Czy mógł się przycinać i dlatego wkszywał tylko 80 stopni lub minimum poza 80? Teraz nowy pokazuje minimalnie więcej. Wskazówka temperatury jest dokładnie po środku między 80 a 90. Czy to dobre wskazanie. Proszę o pomoc.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń