Po wymianie sprawdzić szczelność instalacji !!!
(Gaz to nie ciecz więc bez żartów. Szczelność sprawdzamy u gaziarza lub robimy to sami odpowiednim przyrządem)
1. FILTR FAZY CIEKŁEJ
Znajduje się w elektrozaworze, który jest albo zintegrowany z reduktorem jak w modelach Tomasetto AT09 czy At07 alby jest osobno montowany. Omówię tylko reduktory Tomasetto. Alaska, Artic, Antartic mają wbudowany elektrozawór. Mówiąc po ludzku, sam filtr schowany jest w górnej części reduktora Tomasetto.
Reduktory Alaska i Artic są niemal identyczne - poza położeniem wejścia gazu i czujnika temperatury reduktora. Nie wiem jakie są różnice w Antarticu, bo zajmowałem się Alaską i Artic :)
Przy wymianie filtra nie demontujemy reduktora!
Odkręcamy zaznaczone śruby imbusem. Na zdjęciu zużyty egzemplarz Alaska. |
Tak wyglądał filtr po zdjęciu wieczka elektrozaworu. Cały zatkany jakimś brązowym pyłem. Zatankowali mi gdzieś zanieczyszczony gaz :] |
Po wyczyszczeniu i nałożeniu nowych gumek. Radzę wymienić gumki. Koszt niewielki a zawsze pewniej. Gumki kupujemy w zestawie z filtrem lub osobno. Potem wkładamy filtr i zakręcamy wszystko. |
Porównanie czystego i mocna zapchanego filtra. |
Są różne rodzaje tych filtrów. Ja stosuję filtr Czaja FL3 o obudowie standardowej z podwójnym wkładem filtrującym. I muszę przyznać, że w mojej skromnej ocenie spełnia swoją rolę. Jak na potrzeby mojej machiny daje radę.
Wymiana polega na odkręceniu dwóch zacisków, zdjęciu go, założeniu nowego i zaciśnięciu węża na obu końcówkach filtra.
Filtr przed wymianą. Obramowanie wskazuje filtr. Strzałki pokazują zaciski węża, które należy odkręcić by zdjąć filtr. |
Widok po usunięciu filtra. |
Poniżej filmik omawiający w prosty sposób wymianę filtra fazy lotnej. Nie ma potrzeby wymieniać wężyków przy każdej wymianie filtra - albo się tego nie robi albo wymienia po kilkudziesięciu tys. km lub przy mechanicznym uszkodzeniu węża. Podobną wymianę sam przeprowadziłem z powodu zużycia węży.
UWAGA!!!
1. Przy odkręcaniu filtra fazy lotnej czy tego przy elektrozaworze ulotni się trochę gazu. Z butli nie powinno nic polecieć. Na wyłączonym silniku dopływ gazu w instalacji sekwencyjnej jest odłączany automatycznie.
2. Po pierwszym uruchomieniu i przełączeniu na gaz po wymianie filtrów, silnik może się na chwilę przydławić.
3. Z tego co wyczytałem to do Alaski i Artica kupujemy filtr fazy ciekłej bez otworu na górze.
Są dwie wersje - jedna "z" a druga "bez" otworu na górze. Do reduktorów z serii AT 09 i AT 07 na pewno bez otworu na górze.
4. Pamiętamy o wpisaniu kolejnej wymiany serwisowej w sterowniku instalacji. Ja wymieniam co 10 tys.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz