środa, 23 września 2015

Wymiana filtrów w instalacji LPG - reduktor Tomasetto

Tylko dla odważnych i rozważnych.

Po wymianie sprawdzić szczelność instalacji !!!
(Gaz to nie ciecz więc bez żartów. Szczelność sprawdzamy u gaziarza lub robimy to sami odpowiednim przyrządem)


1. FILTR FAZY CIEKŁEJ
Znajduje się w elektrozaworze, który jest albo zintegrowany z reduktorem jak w modelach Tomasetto AT09 czy At07 alby jest osobno montowany. Omówię tylko reduktory Tomasetto. Alaska, Artic, Antartic mają wbudowany elektrozawór. Mówiąc po ludzku, sam filtr schowany jest w górnej części reduktora Tomasetto.
Reduktory Alaska i Artic są niemal identyczne - poza położeniem wejścia gazu i czujnika temperatury reduktora. Nie wiem jakie są różnice w Antarticu, bo zajmowałem się Alaską i Artic :)
Przy wymianie filtra nie demontujemy reduktora!

Odkręcamy zaznaczone śruby imbusem.
Na zdjęciu zużyty egzemplarz Alaska.


Tak wyglądał filtr po zdjęciu wieczka elektrozaworu.
Cały zatkany jakimś brązowym pyłem.
Zatankowali mi gdzieś zanieczyszczony gaz :]



Po wyczyszczeniu i nałożeniu nowych gumek.
Radzę wymienić gumki. Koszt niewielki a zawsze pewniej.
Gumki kupujemy w zestawie z filtrem lub osobno.
Potem wkładamy filtr i zakręcamy wszystko.

Porównanie czystego i mocna zapchanego filtra.


2. FILTR FAZY LOTNEJ

Są różne rodzaje tych filtrów. Ja stosuję filtr Czaja FL3 o obudowie standardowej z podwójnym wkładem filtrującym. I muszę przyznać, że w mojej skromnej ocenie spełnia swoją rolę. Jak na potrzeby mojej machiny daje radę.
Wymiana polega na odkręceniu dwóch zacisków, zdjęciu go, założeniu nowego i zaciśnięciu węża na obu końcówkach  filtra.




Filtr przed wymianą.
Obramowanie wskazuje filtr.
Strzałki pokazują zaciski węża, które należy odkręcić by zdjąć filtr.


Widok po usunięciu filtra.

Poniżej filmik omawiający w prosty sposób wymianę filtra fazy lotnej. Nie ma potrzeby wymieniać wężyków przy każdej wymianie filtra - albo się tego nie robi albo wymienia po kilkudziesięciu tys. km lub przy mechanicznym uszkodzeniu węża. Podobną wymianę sam przeprowadziłem z powodu zużycia węży.




UWAGA!!!
1. Przy odkręcaniu filtra fazy lotnej czy tego przy elektrozaworze ulotni się trochę gazu. Z butli nie powinno nic polecieć. Na wyłączonym silniku dopływ gazu w instalacji sekwencyjnej jest odłączany automatycznie.
2. Po pierwszym uruchomieniu i przełączeniu na gaz po wymianie filtrów, silnik może się na chwilę przydławić.
3. Z tego co wyczytałem to do Alaski i Artica kupujemy filtr fazy ciekłej bez otworu na górze.
Są dwie wersje - jedna "z" a druga "bez" otworu na górze. Do reduktorów z serii AT 09 i AT 07 na pewno bez otworu na górze.
4. Pamiętamy o wpisaniu kolejnej wymiany serwisowej w sterowniku instalacji. Ja wymieniam co 10 tys.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz