czwartek, 22 stycznia 2015

Dodatkowe gniazdo zapalniczki - montaż

Robótkę wykonywałem pod presją czasu, więc nie ma do wszystkiego fotek.

OPISUJĘ INSTALACJĘ DLA MODELU Z 2006r. - BENZYNIAK.

Jeżdżę z wideorejestratorem i cały czas musiałem mieć otwartą szufladę zapalniczki. Bo skąd brać zasilanie do kamerki? Aż w końcu znalazłem rozwiązanie- zamontować dodatkowe gniazdo i je schować.
Kupiłem nowe gniazdo zapalniczki z kablami. Koszt 20 zł z przesyłką.
Poszukałem w TIS 2000 schematu elektryki i oznaczeń kabli.
Do tego potrzebowałem kluczy torx: t20 oraz t10 lub t15 (nie pamiętam), dwa wyjmaki do radia, dwie szybkozłączki, nożyka i taśmy do izolacji.

Wcześniej poprowadziłem sobie kabel od  kamerki podsufitką do prawego słupka i za schowek w desce rozdzielczej. Stamtąd w dół przez otwór i dalej do gniazda zapalniczki. I tak jeździłem pół roku. Aż przyszedł ten moment.

Co zrobiłem?
1.Usunąłem schowek pasażera.
Należy wykręcić cztery śruby- dwie w dole i dwie na górze (te dwie widoczne po otwarciu schowka). Przy wyciąganiu pamiętać należy o wtyczce lampki i wężyku doprowadzającym powietrze(zdjęcie na samym dole postu).




2. Zdemontowałem radio.
Bierzemy dwa wyjmaki i wsadzamy w otwory. Następnie ciągniemy radio do siebie. Gdyby był problem, to od strony zdemontowanego schowka dosuwamy całą wiązkę kabli radia do środka.Wiązka jest w takiej metalicznej osłonie koloru szarego. Po wyjęciu odpinamy złącze i antenę. Potem odkręcamy śrubę metalowej kratki radia i ją też wysuwamy. Śruba jest na wprost. Widać ją od razu.

Radio wyciągamy za pomocą dwóch tzw. wyjmaków (jeden na zdjęciu).



3. Zdemontowałem panel klimatyzacji (u mnie jest wyświetlacz).
Nie wiem jak jest montowany panel manualnej klimy. Ja mam automatyczną.
Po wyjęciu radia widać dwie śruby od góry. Odkręcamy kluczem torx (chyba t20). Potem wyciągamy panel i odpinamy wszystko.
4.Zdemontowałem szufladę gniazda zapalniczki.
Żeby wyciągnąć szufladę i dobrać się do kabli wystarczy:
- wysunąć szufladę,
- wykręcić dwie małe śrubki w górnych rogach (torx t15 lub t10),
- wyciągnąć całość (gdyby był problem ze zbyt krótkim kablem, to pewnie trzeba odpiąć białą spinkę na której są kable - będzie to widać).





Teraz mamy piękny dostęp do wszystkiego jak należy.

Są trzy kable.

Na środku gniazda zawsze jest plus.
A jak widać, czerwony kabel idzie do pinu bocznego, czyli to jest masa.

Kolory kabli:
niebieski - od lampki podświetlenia zapalniczki, jest w osobnym wtyku;
czerwony - zero, na schemacie oznaczone jest jako masa;
czarny - plus;


Nas interesują dwa ostatnie kable.
Zdjąłem trochę izolacji z czerwonego i czarnego i szybkozłączką połączyłem z kablami od nowej zapalniczki (łączcie kable tak, by potem otwierała się i zamykała szuflada) Czarny kabel z czarnym, czerwony z czerwonym. A potem podłączyłem kable do nowego gniazda (pamiętamy, by czarny szedł do środkowego konektorka gniazda, a czerwony do bocznego - tak jak w oryginalnej instalacji).
Następnie zaizolowałem konektorki w nowej zapalniczce i owinąłem taśmą podłączenie kamerki tak, by wtyczka nie wypadła. Zaznaczam tu, że kabel kamerki miałem na tyle długi, że spokojnie pociągnąłem go od góry aż do gniazda zapalniczki. W innym przypadku najlepiej sobie taki dokupić.
Składanie zacząłem od montażu szuflady zapalniczki. Nowe zaizolowane gniazdo położyłem na górze obudowy szuflady zapalniczki, odpowiednio je zabezpieczając. Potem złożyłem resztę, na końcu montując schowek pasażera ze względu na kabel radia. Przy zakładaniu radia warto wiązkę od radia  trochę dociągnąć od strony schowka pasażera, bo u mnie radio nie chciało się przez nią schować w całości. Radio po podłączeniu wiązki po prostu wsuwamy.

Zaznaczone strzałkami to wiązka od radia.
Przy zakładaniu schowka pomocne jest przykręcanie śrub w następującej kolejności: lewy dół, prawy dół, prawa góra i lewa góra. Jak inaczej przykręcam, to nie łapią mi wszystkie śruby.


Takie coś zakładałem.
Do tego postu dorzucę kilka fotek w najbliższym czasie.

12 komentarzy:

  1. Również planuje wyprowadzić sobie dodatkowe zasilanie 5V. Ale zastanawiam się nad podpięciem ładowarki do lampek do czytania. Jest tam ładna wnęka a kabel z wtyczką mikro USB można wyprowadzić zaraz przy lusterku. Ładowarka od rejestratora czy telefonu nie ma zbyt dużych wymagań prądowych. Zakładając słabą wydajność ładowarki to można chyba przyjąć że pobór prądu będzie poniżej 0,7A.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szczerze, to zapomniałem o tej możliwości. Chociaż też tak początkowo planowałem. No i łatwiej się tam dostać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja bawiąc się świetlikiem przypadkiem odkryłem ile miejsca jest w środku porażka szparę na brzegu podsufitki. Mam też starą ładowarkę bez obudowy. Stąd koncepcja wyprowadzenia 5V przy lusterku. Ale Twój pomysł jest bezpieczniejszy i bardziej uniwersalny.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, proszę o poradę, nastąpiło zwarcie w instalacji - po wymianie bezpiecznika od świateł stopu i kilku żarówek nie działa panel klimatyzacji klimatronik - bezpiecznik sprawny.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy po wyjęciu szuflady z zapalniczka i panelu od klimatyzacji jest dostęp do parownika żeby go wyczyścić?

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja wypuściłem zasilanie do kamerki z obudowy przedniej lampy oświetlenia. Zamontowałem od strony szyby (w środku niewidoczne) dwa gniazdka takie jak w zasilaczach i podłączyłem do instalacji, poprzez płytkę wydłubaną z zasilacza do zapalniczki. W lampie mam dwa takie zasilacze (maleńkie płytki drukowane) i dwa wyprowadzenia. Zasilanjący kabelek kamerki, zaopatrzyłem w pasujący wtyk i nic mi się nie plącze, całe zasilanie wygląda profesjonalnie i nie rzuca się w oczy, kabelek ma 15 cm długości. Polecam taką przeróbkę, niezwykle wygodne i estetyczne.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja podobnie podpiąłem się po lampkę oświetlenia. Trzeba tylko wybrać "właściwy plus" bo w jednym jest zasilanie na stałe, a w drugim "po stacyjce" - jak wziąłem to po stacyjce, podpiąłem tam (upchnąłem nad lampką) dwie ładowarki - jedną do wideorejestratora a drugą do nawigacji.
    Jeśli chodzi o zasilanie USB do ładowania telefonu, kupiłem dwa gniazda USB i zamontowałem w ramce pod radiem (jakiś czas temu wyjąłem oryginalne radio, bo interesowało mnie takie z bluetooth na 1U a oryginalne było na 2u - więc wtedy też zamontowałem taką ramkę). Do tych gniazd przylutowałem kable z drugiej strony zakończone wtykami USB i wpiąłem się w ładowarkę samochodową z dwoma gniazdami, a ją z kolei podłączyłem pod kabel zasilania radia (ten w którym napięcie pojawia się "po stacyjce"). Teraz bez problemu jadąc z żoną ja mogę ładować swój telefon, a Ona swój, a dodatkowo jak wspomniałem wcześniej kamerka i nawigacja maja swoje ładowarki, a gniazdo zapalniczki jest wolne, więc szuflada nie musi być otwarta.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja wyprowadziłem zasilanie kamerki z przedniej lampy sufitowe przez płytkę el. obniżającą napięcie .

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja kamerkę MIO podłączyłem w gniazdko w bagażniku. Kamerka ma długi kabel, bez problemu sięga.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  12. Elektromobilność, to nie tylko kwestia pojazdów, ale przyspieszenia ekologicznej rewolucji. Cicha, efektywna jazda - wybór elektromobilności to inwestycja w lepszą, zieloną przyszłość. https://e-zpue.com/akcesoria-dla-elektromobilnosci/

    OdpowiedzUsuń