niedziela, 21 grudnia 2014

Wyciszenie/wygłuszenie - cz.1 dach

Zdjąłem podsufitkę i okleiłem cały dach matą GMS 01. Nie dałem żadnego podkładu z maty butylowej - po prostu uznałem to za zbędny detal, ale jak komuś zależy to czemu nie.
Ponieważ maty piankowe mają szerokość 100 cm, to okazało się, że idealnie pasują na szerokość i nie trzeba było docinać.
Podczas tej operacji najwięcej czasu zajmuje demontaż i ponowne założenie podsufitki. Klejenie to przyjemność.

Narzędzia: średniej wielkości płaski śrubkoręt, klucz torx t20.
Trudność: średnia.

Jak to zrobić?

1. Demontujemy lampki oświetlenia wewnętrznego z przodu.
Najpierw wyciągamy plastikową osłonę.

Podważamy plastik śrubokrętem z prawej strony (jest tam miejsce) i wyciągamy delikatnie, by nic nie połamać.
Następnie łapiemy po środku za cały wkład i ciągniemy stanowczo do siebie - wyjdzie na pewno, bo siedzi na metalowych zatrzaskach. Proszę niczym nie podważać.

Rozłączamy zasilanie.

Następnie odkręcamy dwie śruby torx i zdejmujemy plastikową ramkę.
Niestety fotka zrobiona już przy składaniu wszystkiego.


2. Oświetlenie tylne pasażerów. Podważamy z lewej lub prawej strony i wyciągamy obudowę.



Otwieramy blaszkę i rozłączamy wtyk, w razie czego wspomagamy się śrubokrętem tak jak ja to zrobiłem.


3.Osłony przeciwsłoneczne. Wykręcamy śruby torx i wyjmujemy całość.
4. Wykręcamy i wyciągamy rączki i plastikowe osłony. Niestety plastikowe osłony są wciskane i wyjęcie ich jest uciążliwe. Ale śrubokręt wystarczy by je wygrzebać. W usuwaniu tych części nie ma żadnej filozofii.

Widać, że rączka jest na dwie śruby, a potem ciągniemy, bo jeszcze są plastikowe wtyki.



5. Teraz osłony słupków A i B. Słupek A to ten podwójny z przodu, słupek B to ten przy pasach bezpieczeństwa.
Słupek A - zdejmujemy zaślepki i następnie odkręcamy śruby torx. Łapiemy osłonę słupka u góry.Silnie i stanowczo ciągniemy od góry, by osłona słupka odeszła - tak aby się uchyliła. Robimy tak z obu stron.
Na pierwszym planie śruba torx do odkręcenia na osłonie słupka A.



Słupek B - szczerze to już nie pamiętam, ale też od góry radzę złapać pociągnąć z czuciem i odejdzie. Uważać należy na plastikowe części, które nam się objawią.

6. Z tyłu, po otwarciu klapy na podsufitce jest założony klips na wcisk. Trzeba go również wyciągnąć za pomocą śrubokręta.  Znajduje się blisko uszczelki gumowej tak po środku.
7. Zdejmujemy całe boczne osłony słupków z tyłu. Po prostu odginamy gumę i łapiemy od strony drzwi tylnych w górnym rogu i ciągniemy mocno. Wszystko wyjdzie. Tutaj trzeba obie osłony całkowicie zdjąć i położyć tak jak wiszą na pasach.
Zaczynamy ciągnąć tutaj.



8. Teraz najlepsze - odginamy wszędzie gumowe uszczelki drzwi i wyciągamy z nich boki podsufitki. Otwieramy klapę bagażnika i ciągniemy podsufitkę do tyłu. Cały czas kontrolujemy boki, bo mogą nam się blokować. Podsufitka wyjdzie cała. Czasami trzeba zgiąć tu lub tam, ale wyjdzie cała. We dwie osoby pójdzie szybko, w pojedynkę jak u mnie trwa to dłużej, ale też można.

Na zdjęciach końcówka wyciągania podsufitki.
zdjęcie od strony bagażnika do przodu




w kierunku bagażnika



9. Oklejamy sufit. Pamiętamy o kablu zasilania dla tylnych lampek!!!


Z przodu tam gdzie jest mniej miejsca, dałem matę butylową zamiast pianki.
Z tyłu, gdzie sufit idzie niżej (w strefie bagażnika) nie okleiłem i to był błąd. Oklejcie całość.
Ja ten brak potem uzupełniłem jedynie filcem. Pamiętajcie jednak o pasie bezpieczeństwa dla środkowego fotela.
Kleiłem jednym kawałkiem od przodu do tyłu. Belki też zakleiłem.


10. Zakładamy wszystko w odwrotnej kolejności. Przy czym po włożeniu podsufitki do auta najpierw załóżcie ją na gumowe uszczelki. Ułóżcie ją tak jak była przed wyjęciem. Radzę sprawdzić ułożenie dwa razy, bo jak się pośpieszycie to będzie krzywo założone.


2 komentarze:

  1. Witam! Jeżdżę Merivą I od 8 lat. Tak polubiłem to auto, że nie wyobrażam sobie zamienić go na żadne inne.
    Przez ten czas zdążyłem już poznać trochę jego zakamarki, ale jeden szczegół wciąż jest dla mnie zagadką. Przy sufcie, w okolicach słupka dziekacego przednie i tylne drzwi, po obu stronach są otwory, których rola do tej pory jest mi nieznana. Może ktoś mnie oświeci? Na powyższych zdjeciach widać jeden z nich (chodzi o to zdjęcie że śrubokrętem – licząc od góry dziewiąte z kolei).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są to otwory na siatkę/ kratkę bagażnika.

      Usuń