wtorek, 10 września 2013

Wymiana tylnych żarówek

Generalnie wszystko na ten temat jest w książece z instrukcją obsługi auta. No, ale różnie bywa.
1. Otwórz bagażnik
2. Odkręć cztery śruby. (Na zdjęciu zaznaczone są dwie ale niżej są na pewno kolejne dwie.)











3. Wyciągnij cały reflektor. Jest wciśnięty na podgumowanych bolcach, więc trzeba ciągnąć stanowczo acz rozsądnie.
4. Odepnij złącze od reflektora. (a) Tutaj już jest zdjęte.
5. Odkręć dwie śrubki z tyłu reflektora.(b)
6. Wciskamy zacisk u góry reflektora i delikatnie go otwieramy-(c) - (jak książkę). Uwaga, plastik może być łamliwy w niskich temperaturach, więc delikatnie.
7. Na wyciągniętej czarnej listwie są żarówki. Należy spaloną wyciągnąć -  wciśnij ją, obróć do zwolnienia i wyciągnij.
Założenie reflektora w odwrotnej kolejności.



Umiejscowienie i rodzaj żarówek na tyle.


LINK


---------------------------------
Okazało się, że u mnie z jednej strony należy wykręcić dwie śruby a przy drugim reflektorze wszystkie cztery. Sytuacja wyjaśniła się kiedy wymieniałem jakiś czas temu żarówkę. Z jednej strony jakiś mądry mechanik (lub właściciel) wyłamał górną część od dolnej i stąd po jednej stronie mam mniej śrub do rozkręcania.




Na czerwono - bolce dolnej części reflektora od której odłamana jest górna część.
Na zielono - dodatkowe śrubki do odkręcenia standardowo.

Muszę jednak przyznać, że przy najbliższej wymianie żarówki w drugim reflektorze, spróbuję odłączyć obie części (ale bez łamania). Dzięki temu szybciej można wymienić żarówkę, a szkody nie ma żadnej. 

10 komentarzy:

  1. Miałem okazję dzisiaj wymieniać w lewej tylnej lampie dwie żarówki. Oprócz dwóch wymienionych przez Ciebie śrub musiałem jeszcze wykręcić dwa niżej położone wkręty, bo okazało się, że sama lampa połączona jest z dolną częścią dwoma torxami. Ale ostatecznie udało mi się żarówki wymienić i całą "operację" zakończyć bez strat w sprzęcie :))
    Moja Merivka jest z 2005 roku - silnik 1,6 16V (100KM)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kwestia modelu, bo mój jest z 2006 w wersji po lifcie. Tą dolną część reflektora mogę zdjąć, ale nie muszę. Zawsze odkręcam tylko te dwie śruby i zdejmuję tylko górną część.

      Usuń
  2. Podesłałbyś instrukcję jak wymienić żarówki w górnej lampie stop na klapie bagażnika?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W listwie żarówki nie wymienisz. Tam są diody:) Nigdy nie demontowałem tej listwy, ale zacząłbym od zdjęcia plastikowych osłon na klapie (nie jest trudne). I sądzę, że wtedy będziesz miał dostęp do listwy.

      Usuń
  3. A czy z tułu mogą być same ledy? 0

    OdpowiedzUsuń
  4. nie świeci mi kontrolka świateł mijania na desce rozdzielczej meriva 2006r benzyna 1.6

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  6. Udało mi się 🙂Dzięki za świetny opis

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń